Thursday, July 22, 2010

KRITERIA LELAKI SOLEH BERDASARKAN AL-QURAN DAN HADIS



1. Sentiasa taat kepada Allah swt dan Rasullulah saw.

2. Jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidupnya.

3. Mati syahid adalah cita cita hidup yang tertinggi.

4. Sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran dari Allah swt.

5. Ikhlas dalam beramal.

6. Kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupnya.

7. Sangat takut kepada ujian Allah swt. dan ancamannya.

8. Selalu memohon ampun atas segala dosa-dosanya.

9. Zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya.

10. Solat malam menjadi kebiasaannya.

11. Tawakal penuh kepada Allah taala dan tidak mengeluh kecuali kepada Allah swt

12. Selalu berinfaq samada dalam keadaan lapang mahupun sempit.

13. Menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah diantara mereka.

14. Sangat kuat amar maaruf dan nahi mungkarnya.

15. Sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan.

16. Pemaaf dan lapang dada dalam menghadapi kebodohan manusia, sentiasa saling membetulkan sesama ikhwan dan tawadhuk penuh kepada Allah swt.

17. Berkasih sayang dan penuh pengertian kepada keluarga.

Selain daripada ciri-ciri diatas, orang orang yang soleh juga merupakan insan-insan yang senantiasa mendapat ujian dan cubaan daripada Allah swt. setelah para nabi nabi dan orang orang yang mulia. Mereka menghadapi segala ujian tersebut dengan hati yang tabah dan tetap teguh dalam keimanan serta pendirian. Mereka tidak mudah menyerah kalah dari keganasan dan tekanan musuh.InshaAllah.

Saturday, June 19, 2010

Peringatan buat diri yg sering lupa

Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al-Quran), Kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) maka syaitan itulah yang menjadi teman yang selalu menyertainya.
-Azzukhruf : 36-

Terima kasih pd shbt byk bantu perjuanganku..
Dlm usrah yg ana ikuti hari ahd lepas..scr ringks ini ana peroleh..

Gejala maksiat(ingkar) yg berlaku di persekitaran kita m'cerminkn betapa umat Islam sudah tidak mahu beramal dgn kata2 Allah(AlQuran).Sebaliknya memilih utk ber'sahabat' dgn syaitan laknatullah."Sesungguhnya dia(syaitan) musuh kamu yg terang lg nyata" -Surah Yassin-
kita perlu kenal siapa musuh,siapa teman.

Sesekali kita berpaling@ ingkar perintah Allah,maka scr automatik kita ikut tunjuk ajar syaitan.
Igt,syaitan la musuh kita,dia yg kacau kita time nk bgn subuh,bila org ajk kita wat baik,bila org ajk pg msjd,bila ustaz@org suruh tutup aurat,bile mkn..mcm2 lg..

Apabila kita mengakui iman melalui janji '2 Kalimah Syahadah',maka apa yg perlu dilakukan ialah;
1)mengucapkn dgn lidah.
2)m'benarkn dgn hati.
3)m'buktikan dgn amalan.
Akn tetapi,pelaksanaan utk m'benarkn dgn hati dan m'buktikn dgn amalan amatlah susah biarpun sudah sekian lama mengakui keislaman.

Inilah silapnya apabila pd hakikatnya kita m'benarkn hawa nafsu menguasai jiwa.Nafsu perlu ditundukkan tidak boleh dihapuskn.
Kalimah Syahadah apabila diucapkn bkn shj perlu diimani malah wajib dibangkitkn dlm jiwa dgn p'buktian2 yg ikhlas.Maka ini akn m'jamin Kalimah Toyibbah ini di akhir kalam.
InshaAllah.Muhasabah diri,perbykkn zikir dan fikir tentang Islam.

p/s ; Sentiasalah perbaharui syahadah kita setiap masa slain 5 kali dlm solat,terutama sebelum tidur...

-ini scr ringkas dpt ana kongsi,sgala silap tegur2 lah.tegur dgn hikmah.

Saturday, May 29, 2010

Kehidupan terbaruku.


Salam...

dlm 2minggu di matrikulasi,
pelbagai cabaran serta tekanan yg sy hadapi..walaupon rumah berhampiran je..
dlm keadaan zmn 'gelap'ku masih menghantui..pelbagai jenis tingkah laku yg sy jumpe..
serta keadaan busuk yg mana pernah sy alami,kembali muncul di sini..

tp itu bkn alasan utk mngalah dr terus maju dan maju...Nabi juga mengambil masa yg lama utk jatuhkn jahiliyyah..
sbg konklusinya,sy ambil pendekatan doa iftitah sbg mngukuhkn kekuatan jiwa..janji2 itu akn timbulkn keikhlasan dlm diri ini..inshaAllah.

yg syoknya,msjd sni cantik,Masjid Maghfirah namenye..ustaz2 yg beri tazkirah@ilmu lwk2 belaka..
tp jauh skit le ngan asrama lelaki..tp jiwa sy ttp bersama msjd...angin bukit beri nafas pd msjd..

inshaAllah..kejayaan demi kejayaan akn diperoleh dr hari ke hari..
igt shbt2,jgn lupa tunjukkn kita ni Islam..buktikn..
Subhanallah,walhamdulillah,walailahaillallah,waallahuakbar!

Monday, May 10, 2010

Isytihar perang terhadap syaitan laknatullah..



Pengisytiharaan perang terhadap syaitan dan sekutunya adalah tanggungjwb bg setiap muslim..
krn syaitan adalah musuh kita yg terang lg nyata...
dalam menuju keredhaan Allah,syaitan antara penghalang terpenting...

die mngajak melakukn perkara2 yg x baik dan mengikut kehendak nafsu serta jauh dr kehendak Allah..
usah terpedaya..gandakan usaha menuju redhaNya..sentiasa optimis..
tp igt,apabila usaha kebaikan digandakan,usaha syaitan juga berganda..

jd,kembali lah berpegang pada AlQuran,bykkn zikrullah...
jgn ada rasa putus asa dgn Allah..bersihkn jiwa dr dosa,hijrahlah kpd yg lebih baik..
Semoga berjaya dlm peperangan ini..dgn iman,kita pasti mng!

Sunday, March 14, 2010

Keajaiban negeri yg penuh rahmat.




basah baju ketika solat istiqa'.


KOTA BHARU, 12 Mac: Hujan yang turun di sekitar bandar raya ini membasahkan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota-anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan serta ribuan rakyat yang menyertai solat sunat istisqa.

Hujan agak lebat tiba-tiba turun pada rakaat pertama solat sunat Istisqa yang diadakan di Padang Perdana pagi kelmarin.

Solat tersebut diimamkan Menteri Besar bermula kira-kira jam 8.30 pagi.

Ketika Tuan Guru Nik Abdul Aziz sedang membawa surah pada rakaat pertama tiba-tiba hujan turun agak lebat sehingga membasahkan ribuan yang menunaikan solat.

Hujan hanya berhenti selepas selesai solat sunat tersebut.

Semua yang hadir termasuk pembesar negeri dan pegawai kanan kerajaan kelihatan basah kuyup.

Program tadi dihadiri hampir kesemua pegawai kanan kerajaan negeri termasuk Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohd Aiseri Alias, Pegawai Kewangan Negeri, Mohd Faudzi Che Mamat, Pengelola Istana, Datuk Abdul Halim Hamat dan Ketua Hakim Syarie, Datuk Daud Muhammad.

Solat Istisqa tersebut merupakan kali kedua diadakan di Kelantan selepas pertama kali diadakan beberapa tahun lalu akibat kemarau panjang.

Cuaca kering dan panas kini melanda seluruh negara sehingga ada tempat paras sungai dan empangan semakin surut dan tanah-tanah menjadi merekah.

Ketika membaca khutbah Menteri Besar memalingkan badan ke arah kiblat seketika sebagai mengikut amalan sunnah Rasulullah s.a.w. ketika baginda mengerjakan solat Istisqa.

Harakahdaily/-

penulis ~ Allah maha mendengar kata hambanya yg meminta..Allahuakbar!

Wednesday, March 10, 2010

11.03.2010 - medan penerusan perjuangan atau sebaliknya?

11 mac 2010 hari yg di tggu2..hari keluarnya keputusan SPM 2009.sprt dijangkakan ramai yg mengeluh ketakutan,cuak,dan sebagainya.

Akn tetapi,sy yakin ats usaha yg sudah sy berikn dahulu..jadi skrg hanya perlu bergantung kpd tuhan yg maha kaya.mudah-mudahan dgn berkat kputusan sy nnti menjadi laluan utk mencari rezeki yg halal serta diri menjadi insan yg cemerlang di dunia dan akhirat.

Igt,perjuangan masih belum selesai....

24 hour to go..

Friday, March 5, 2010

Bagaimana Islam Memerintah Negara.


Tajuk yg menarik kan?!Sy baru dptkn.18 ringgit..dikhabarkan buku ini menjawab persoalan Bagaimana Islam Memerintah Negara?Jom kita siasat..

Wednesday, March 3, 2010

Ziarah Kedah Darul Aman(2)

RFC.
Antara hidangan menarik.
Radix koko(kiri).
makan yok!

Sempat singgah di RFC Sg.Petani.hehe..Sg.Petani dah mcm pekan HPA...pusing sikit jumpe kdai Hpa..pusing lg..jumpe lg..cawangan2 die ade byk kt sg petani..mcm2..

Tuesday, March 2, 2010

Ziarah Kedah Darul Aman(1)

kedah maju
Masjid Zahir,Alor Setar
pandangan sisi
pintu gerbang.
reka bentuk yg menarik.


mimbar.
"byknya dosa2ku,ya Allah,ampunkan aku"

Selasa lepas,dlm perjalanan pulang ke ipoh dr rumah maktok di ayer itam,sempat singgah di masjid zahir.
sy rase cantik reka bentuknya melambangkn keberkatan negeri kedah.fuh,dah maju skrg wo. pastu byk pulak banner2 yg bertulisan jawi.hm...kt ipoh mane ade!

Saturday, February 20, 2010

20 minit bersama Jemaah Morroco.

Salam..
[Jumaat][12/1/10][5.10pm]
Jemaah Tabligh dr Morocco telah menziarahi Masjid Jamek Tambun yg berhampiran rumah sy di Taman Rimba Tambun..
Dlm mereka bermusafir di msjd tmbun,sempat juga sy berkenalan dan mengikuti 'aktiviti' yg mereka jlnkn.
Sy mdgr 'bayan' yg disampaikan salah seorg drpd mereka.beliau berbhs arab tetapi disebelahnya ada penterjemah dr malaysia(melayu).Scr umumnya dia bercakap tntg hakikat kalimah toyyibah(La ilahaillallah,muhammadurrasul ullah).

-Nikmat yg terbesar yg Allah beri ialah nikmat Islam.Kita seharusnya bersyukur krn dipilih Allah sbg seorg Islam di muka bumi Allah krn Islam adalah satu-satunya agama yg benar.
-Permulaan kpd agama ialah melalui kalimah toyyibah.Kalimah ini bkn shj perlu dibenarkn,disebut malah ia perlu dibangunkn dlm jiwa.
-Katanya lg,Islam perlu disempurnakn dlm jiwa supaya Islam berfungsi pd fizikalnya.Sbg contoh,kereta yg adanya enjin,jika enjinnya tidak sempurna(baik)bgmana mahu berfungsi dgn elok.Kita mesti merasa sedap menyebut kalimah toyyibah ini sesedap kita merasa kenikmatan di dunia skrg ini.
-Krn di saat kematian nnti,otak tdk lg berfungsi dgn baik dan apa yg keluar di mulut semuanya dtg dr hati.

Serba sedikit dpt sy ringkaskn dr apa yg disampaikan.Selama 20 minit sy berasa tdk jemu mendgr krn begitu semangat dia menyampaikan.Apa yg sy perhatikan mereka begitu segak dgn berpakaian jubah.Syukran jazilan sy ucapkn kpd mereka.Moga kita semua sentiasa mendpt hidayah dr Allah Taala.

Wednesday, February 10, 2010

Sunday, February 7, 2010

Dakwah dalam Kehidupan.

Salam..
Manusia masa kini berpandangan dakwah merupakan perkara yg tidak penting malah ada yg berpendapat bukan kita yg seharusnya melakukan dakwah ini,malah menunding jari kpd ustaz@alim ulama' utk melakukan dakwah.

Byk suruhan dlm AlQuran yg berkaitan,antaranya..

“Serulah ke jalan tuhanmu(wahai Muhammad) dgn hikmah kebijaksanaan,dan nasihat pengajaran yg baik,dan berbahaslah dgn mereka(yg engkau seru itu)dgn cara yg lebih baik”

(Surah An-Nahl : 125)

Ayat ini bukanlah ditujukan kpd golongan alim ulama'@ustaz ustazah.Akan tetapi kpd seluruh umat akhirul zaman.
Sekurang-kurangnya dakwah ini dilakukan kpd diri sendiri.
-Sbg contoh dgn cara kita membaca bahan2 ilmiah,m'dgr tazkirah,meminta rakan menegur jika ada salah,m'tadabbur(mendalami) AlQuran dan pelbagai cara lg.

Dakwah kpd diri samalah sprt kita bertaubat.Tp awas,sememangnya sentiasa ada halangan & cabaran sprt member ckp perasan alim lah,"ceh,bertaubat konon,..tp itulah sunnahtullah..

Cuba kita bandingkn kisah dakwah nabi di Taif yg mendpt balasan seksa dan dihalau oleh kabilah2 di situ akan tetapi nabi tidak melawan.Ini membuktikan dakwah memerlukan korban.

Khatam..
-Jgnlah kita berasa malu utk berdakwah disebabkn kurangnya ilmu.Jika bercerita tentang kebesaran Allah@kisah Rasulullah juga sudah memadai.
-Asalkn kita ada usaha utk satunya agama yg diredhai Allah ini.
Wallahualam...




Tuesday, February 2, 2010

HEMPAP Manjoi

Salam...
Himpunan Pemuda Manjoi dihadiri lebih kurang 4000 org..
penceramah Ust Nasha tak dpt dtg sbb dikatakan menyambut menteri Islam dr Maldives.
YB Husam Musa jgak dijadualkn dtg tp tak dpt gak.
Yb Nizar plak dtg agak lewat dlm pkol 11 lebih..
sebelum tu Ust Firdaus Jaafar,MP Jerai kot dan Dr Khairuddin,Dewan Pemuda Pas Tambun bg ucapan..(smart gak ar)

Dlm ucapan byk mengulas isu2 semasa menceritakan kezaliman pemerintah skrg terhadap rakyat..isu enjin la,kalimah Allah la,mcm2 lg..

penulis ~ korang tgk la pemerintah skrg,hak rakyat dicuri,undang2 x patuh,fuh!...
ape2 pun kita mesti sokong pemerintahan yg ikhlas dan adil..
sape nk pemerintah perasuah,makan duit rakyat?

Sunday, January 31, 2010

HEMPAP

Monday, January 25, 2010

Kisah Saudagar Abdul Rahman Bin Auf


Pada suatu ketika dahulu,sahabat Rasulullah SAW,Abd Rahman Bin Auf merupakan usahawan termahsyur.Antara perniagaannya ialah menjual unta.Beliau mempunyai satu strategi sehingga mendominasikan pasaran unta yg sebelum itu pasarannya dimonopoli oleh usahawan2 yahudi.

Apakah strateginya?Beliau menjual unta2 tersebut dgn harga kos-tiada untung!Semua orang yg ingin membeli unta akan pergi mendapatkan Abd Rahman Bin Auf.Tiada untung dalam berniaga?Jadi bagaimana hendak berniaga?

Apabila ditanya,beliau menjwb,"Keuntungan tidak diambil dprd hasil jualan unta.Unta dijual dgn harga kos.Tetapi,keuntungan diambil drpd menjual tali pengikat unta.Disitulah datangnya keuntungan".Diceritakan bahawa tali-tali yg dijualnya cantik dan berwarna-warni.

Akhbar Iluvislam.



Salam...
Saya baru saja mendapatkan akhbar Iluvislam..
ini merupakan edisi pengenalan yg menjadikan "Fahaman Islam : Mengapa kita berbeza" sbg maudhu' utama.
Setelah membaca,didapati ia byk mengupas isu2 menarik yg membuka minda para pembaca..
dapatkan skrg,edisi terhad..selagi stok msih ada..

Friday, January 15, 2010

Zain Bhikha - Allah knows

video

Salam..
sudah lama tiada maklumat..
buat sementara waktu ni ana byk fokus dlm mengamalkan@menghayati apa yg bakal ana
post kan nanti..InsyaAllah..

..Hayati lirik video di ats..
Moga kita dpt peringtkan diri kita yg selalu melakukan maksiat dan dosa tanpa memikirkan "Allah Knows"...

Sunday, January 3, 2010

Le Tour De Taiping

Taiping Sentral
Bersama sahabat.
penulis dan reza
window shopping
segak dan bergaya
Salam,
Pd 28,29,30 disember lepas,penulis telah merantau sekitar kwsn taiping dan bgn serai.
Seronok dpt jumpa sahabat yg dulu sama2 tinggal di asrama.Byk dugaan selama 5 thn tinggal sama2,gaduhlah,selisih fahamlah..biasa la tu..tp skrg,dah berpisah..
Sbg tatapan..

Saturday, January 2, 2010

Ukhuwah Islamiah



Salam,
Islam mengajarkan para penganutnya untuk saling bersaudara karena Allah. Mereka diwajibkan untuk mencintai saudara-saudara mereka seiman sebagaimana mereka mencintai diri mereka sendiri, hal ini pernah dilakukan dengan baik oleh Rasulullah S.A.W dan para sahabatnya serta orang-orang yang mengambil teladan dari mereka.

Dari Anas r.a , Rasulullah s.a.w bersabda : Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga ia mengasihi saudaranya seperti mana ia kasih akan dirinya sendiri.~Riwayat Muslim~


Umat Islam hari ini banyak yang meninggalkan apa yang telah diperintahkan Al Qur’an dan Assunnah, mereka bersaing satu sama lain padahal mereka semua adalah Muslim, sebahagian mereka bahkan lebih dekat kepada orang-orang kafir, dibanding kepada saudara-saudara mereka seagama.

Oleh sebab itu,umat Islam dilihat seakan 'tewas' kerana memungkiri persahabatan yg menjadi tunjang kpd perpaduan umat.Jadi,dengan mudah kafir laknatullah mencerobohi fikiran dan hak umat Islam...
Hargailah sahabat.
Renung2lah...