Sunday, February 7, 2010

Dakwah dalam Kehidupan.

Salam..
Manusia masa kini berpandangan dakwah merupakan perkara yg tidak penting malah ada yg berpendapat bukan kita yg seharusnya melakukan dakwah ini,malah menunding jari kpd ustaz@alim ulama' utk melakukan dakwah.

Byk suruhan dlm AlQuran yg berkaitan,antaranya..

“Serulah ke jalan tuhanmu(wahai Muhammad) dgn hikmah kebijaksanaan,dan nasihat pengajaran yg baik,dan berbahaslah dgn mereka(yg engkau seru itu)dgn cara yg lebih baik”

(Surah An-Nahl : 125)

Ayat ini bukanlah ditujukan kpd golongan alim ulama'@ustaz ustazah.Akan tetapi kpd seluruh umat akhirul zaman.
Sekurang-kurangnya dakwah ini dilakukan kpd diri sendiri.
-Sbg contoh dgn cara kita membaca bahan2 ilmiah,m'dgr tazkirah,meminta rakan menegur jika ada salah,m'tadabbur(mendalami) AlQuran dan pelbagai cara lg.

Dakwah kpd diri samalah sprt kita bertaubat.Tp awas,sememangnya sentiasa ada halangan & cabaran sprt member ckp perasan alim lah,"ceh,bertaubat konon,..tp itulah sunnahtullah..

Cuba kita bandingkn kisah dakwah nabi di Taif yg mendpt balasan seksa dan dihalau oleh kabilah2 di situ akan tetapi nabi tidak melawan.Ini membuktikan dakwah memerlukan korban.

Khatam..
-Jgnlah kita berasa malu utk berdakwah disebabkn kurangnya ilmu.Jika bercerita tentang kebesaran Allah@kisah Rasulullah juga sudah memadai.
-Asalkn kita ada usaha utk satunya agama yg diredhai Allah ini.
Wallahualam...




No comments:

Post a Comment